Update 18-4-2024: Eind vorige week ontvingen we serieuze en zorgwekkende signalen vanuit de industrie over ELARIS. Onder andere dat de CEO in het verleden gelogen zou hebben over een samenwerking met Emil Frey. Eind deze maand bracht ELARIS een persbericht naar buiten waarop een samenwerking met eveneens Emil Frey werd aangekondigd. Na verificatie blijkt dat Emil Frey opnieuw géén samenwerking heeft met ELARIS. Emil Frey ontkend. Het persbericht is inmiddels offline gehaald. Er lijkt sprake te zijn van onjuiste en/of misleidende berichtgeving.
ELARIS AG (ELARIS) is een Duits bedrijf en aanbieder van volledig elektrische e-voertuigen in de snelgroeiende e-mobiliteitssector. Als autofabrikant betrekt ELARIS zijn elektrische auto’s van bekende Chinese fabrikanten van e-voertuigen (contractproductie) en verkoopt deze zelf (online verkoop) en via verkooppartners onder het eigen ELARIS-merk in Duitsland en een aantal andere Europese landen (bijv. Oostenrijk). Het bedrijf heeft uitgebreide technologische, ontwikkelings- en productiepartnerschappen met deze fabrikanten (OEM’s).
In Duitsland is ELARIS momenteel een samenwerking aangegaan met 82 autodealers en 86 Euromaster-locaties voor de verkoop (inclusief onderhoud) van ELARIS elektrische auto’s en oplaadstations. Nadat ELARIS onlangs aankondigde dat het bedrijf zijn eerste notering op de m:access van de beurs van München plande (14 maart 2024), maakten we van de gelegenheid gebruik om een managementinterview te houden met de heer Lars Stevenson, CEO van ELARIS AG. Het gesprek ging met name over de beursgang, de huidige groeistrategie van het bedrijf, de doelstellingen voor het lopende boekjaar en de vooruitzichten van het bedrijf.
GBC: Wat waren uw motieven voor de beursgang?
De heer Stevenson: De beursgang zal onze zichtbaarheid en bekendheid vergroten. Het zal ons in staat stellen om onze marktpositie als innovatief elektromobiliteitsbedrijf aanzienlijk uit te breiden en een bijdrage te leveren aan de wereldwijde energietransitie. Op behoeften gebaseerde en betaalbare elektrische auto’s zijn een belangrijke factor in de wereldwijde energietransitie. Daarnaast zullen zichtbaarheid op de kapitaalmarkt en toekomstige financieringsmogelijkheden ons helpen bij onze verdere groeistrategie.
GBC: Kunt u onze investeerders kort uitleggen wat uw bedrijfsmodel is en wat u onderscheidt van andere aanbieders van e-mobiliteit (USP)?
De heer Stevenson: We willen een drijvende kracht zijn in het geschikt maken van elektrische mobiliteit voor de massa, zodat iedereen zich een goede elektrische auto kan veroorloven. Daarom bieden we momenteel een reeks van zes modellen elektrische auto’s aan in Duitstalige landen, van subcompact cars tot SUV’s en van sedans tot bestelwagens. We richten ons op betaalbare en op behoeften gebaseerde elektrische mobiliteit en werken samen met grote fabrikanten van elektrische voertuigen in China. Zij produceren namens ons voertuigen die zijn aangepast aan de eisen van Europese klanten en de lokale markt. In sommige gevallen passen we de voertuigen ook zelf aan, met name op softwaregebied. De modellen zijn dus uniek.
Het is belangrijk voor ons om elektrische auto’s aan te bieden tegen eerlijke prijzen. De goedkoopste elektrische auto is verkrijgbaar voor minder dan 21.000 euro (exclusief btw). Een van onze sterke punten is onze flexibiliteit en snelheid. We passen modelspecificaties en assortimenten snel aan op veranderingen in de markt en de vraag. Klanten zijn verzekerd van reparatie en onderhoud van de auto, evenals van de verkoop van accessoires via de ELARIS-partnerdealerships.
Het spreekt voor zich dat onze elektrische auto’s ook door andere garages kunnen worden onderhouden. Onze voertuigen worden momenteel voornamelijk verkocht in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Naast onze eigen directe verkoop vertrouwen we op een partnernetwerk van autodealers, dat voortdurend zal worden uitgebreid. In de divisie laadinfrastructuur bieden we ook laadstations en wallboxes aan. Advies en diensten voor de planning van laadinfrastructuuroplossingen maken ook deel uit van ons bedrijfsmodel. Ons doel is om in toenemende mate gebruik te maken van het cross-sellingpotentieel tussen elektrische voertuigen en laadinfrastructuur. We zijn dus zeer gediversifieerd op het gebied van e-mobiliteit.
GBC: Hoe ziet u de huidige marktontwikkeling in de e-mobiliteitssector? Welke markttrends ziet u en welke toekomstige ontwikkelingen verwacht u?
De heer Stevenson: E-mobiliteit is een sterke groeimarkt. Dit wordt ook bevestigd door verschillende onderzoeken. Sinds de COVID-pandemie is het aandeel van elektrische voertuigen in de totale voertuigverkoop in Duitsland bijvoorbeeld vertienvoudigd. Afhankelijk van de voorspelling en studie wordt aangenomen dat er in 2030 wereldwijd tussen de 240 miljoen en 250 miljoen elektrische voertuigen op de weg zullen zijn, waarmee een wereldwijd aandeel van 10,0% tot 30,0% wordt bereikt. Volgens het International Energy Agency (IEA) zullen fabrikanten buiten China in de toekomst betaalbare, concurrerende opties moeten bieden om massale overstap naar elektrische voertuigen mogelijk te maken. Door onze samenwerking met Chinese OEM’s denken we daarom dat we goed gepositioneerd zijn.
GBC: U bent een snel groeiend bedrijf: Welke specifieke groeistrategie voert u met ELARIS?
De heer Stevenson: We willen onder andere onze verkoop- en servicekanalen verder uitbreiden om de verkoop te verhogen, de klantenservice te verbeteren en het merk op de markt te versterken. We richten ons met name op het uitbreiden van het netwerk van aangesloten autodealers, die verkoop- en servicepartners moeten worden voor onze producten. We willen ook ons partnerschap met serviceproviders voor de elektrische auto ELARIS uitbreiden naar andere Europese landen, zodat lokale distributeurs van het merk ELARIS in het buitenland ook van dit partnerschap kunnen profiteren en hun klanten een landelijk dekkend onderhoudsnetwerk kunnen garanderen.
We willen ons blijven profileren door gerichte marketingactiviteiten, bijvoorbeeld via de sociale media. We willen ook meer Europese landen ontsluiten als onderdeel van onze internationaliseringsstrategie. In 2024 willen we de Franse, Poolse en Spaanse markt betreden via lokale distributeurs. We willen de toegang tot onze voertuigen vergemakkelijken via speciale abonnementsmodellen. Met de ELARIS mobiele telefoon app, bijvoorbeeld, kan elke marktdeelnemer een “autoverhuurbedrijf” worden. Ons ELARIS World platform zorgt voor het hele proces. De eerste ELARIS taxi rijdt ook in Hamburg.
GBC: Wat kunnen investeerders van ELARIS verwachten in het huidige boekjaar? Op welke verkoopvolumes en verkoopcijfers mikt u in het huidige boekjaar? Wordt 2024 al een winstgevend jaar?
De heer Stevenson: We verwachten een sterk boekjaar in 2024, gedreven door de aanhoudende sterke groei in de e-mobiliteitsmarkt. We zullen op korte termijn nieuwe aantrekkelijke modellen met een hoge beschikbaarheid, een grote actieradius en gunstige prijzen op de markt brengen. In 2024 komt er bijvoorbeeld ook een e-scooter van ELARIS. Over het geheel genomen zien we 2024 als het eerste jaar waarin we de vruchten kunnen plukken van de strategische koers die we de afgelopen jaren hebben ingezet op het gebied van verkoop en volledig nieuwe dimensies kunnen betreden.
GBC: Zal ELARIS in de toekomst blijven streven naar het predikaat of de status van een klassieke autofabrikant (zogenaamde OEM)?
De heer Stevenson: De ELARIS BEO met het ELARIS VIN-nummer zal al in april beschikbaar zijn. We zijn bezig over te schakelen van OEM naar Duitse fabrikant. Tegen het derde kwartaal willen we alle auto’s als Duitse fabrikant op de markt brengen.
GBC: Wat is uw algemene bedrijfsvisie? Waar ziet u ELARIS over drie tot vijf jaar in termen van verkoopregio, omzetniveau en productportfolio?
De heer Stevenson: ELARIS wil een betekenisvolle rol spelen in het vormgeven van elektromobiliteit als een familie van waarden door middel van innovatie, klantgerichte modellen, prijzen en structuren. Wij combineren toegang tot efficiënte productiefaciliteiten met inzicht in de behoeften van klanten in een groot aantal regionale markten. Onze slanke structuren en bereidheid om nieuwe wegen in te slaan maken ons flexibel en snel. ELARIS richt zich duidelijk op Europa en het Midden-Oosten.
Vooral ons licentiemodel maakt snelle groei mogelijk. Onze producten kunnen flexibel worden aangepast aan lokale markten. Een Duits merk heeft nog steeds een grote aantrekkingskracht. Het feit dat de productie in China plaatsvindt, is niet echt nieuw voor de markt – veel gevestigde fabrikanten produceren in China. Over vijf jaar zouden onze financiële kerncijfers in lijn moeten zijn met onze claim om een succesvol wereldwijd elektromobiliteitsbedrijf te zijn. Als winstgevend bedrijf met een zeer dynamische omzetgroei willen we dat onze aandeelhouders deelnemen aan de volgende succesvolle hoofdstukken van het ELARIS-verhaal.
GBC: Mijnheer Stevenson, hartelijk dank voor uw gesprek.
Grafiek aandeel Elaris
Aandeleninformatie
Bedrijf: Elaris
Ticker: ELS
ISIN: DE000A37FT17
Beurs: Börse München (m:acces)
Over de auteur
Dit interview wordt je aangeboden vanuit een samenwerking met GBC AG. GBC AG is een bankonafhankelijk Duits investeringshuis en heeft veel ervaring en deskundigheid op het gebied van emissies voor kleine tot middelgrote Duitse ondernemingen. GBC AG is een betrouwbare en onafhankelijke partner voor vraagstukken op de kapitaalmarkt.