Berentzen Gruppe is een Duitse small cap die voornamelijk actief is in de productie van likeur- en frisdranken. Voor Duitsers is Berentzen Gruppe een bekend bedrijf, maar toch heeft het maar weinig aandacht van beleggers.
We kwamen het bedrijf op het spoor, nadat er onlangs een overnamebod werd gedaan op Lucas Bols. In de Nederlandse bottelaar zat al lange tijd een onderwaardering die er maar moeilijk uitliep. Een groot deel van de pijn van geduldige beleggers werd recent echter weggenomen toen er een overnamebod werd gedaan van 18 euro. Dit betekende een premie van 76% op de beurskoers van de dag ervoor.
Eigenlijk lijkt Berentzen Group een beetje hetzelfde laken en pak. Het is net als Lucas Bols sinds 2015 beursgenoteerd, maar wie destijds aan de IPO heeft meegedaan kijkt vandaag tegen een negatief rendement van ~24% aan.
Saaie, maar solide business
Gezien het verleden van Berentzen Gruppe is dat niet vreemd te noemen. De afgelopen 5 jaar was er geen sprake van krimp, maar ook nauwelijks van groei. Hier komt nog eens bij dat het een relatief saaie business betreft.
Zoals je hierboven ziet wordt het meeste geld verdient met de verkoop van sterke dranken, vervolgens met non-alcoholische dranken en ten slotte voor een klein gedeelte met vers-fruitautomaten. Door deze laatste toevoeging maken ze naar eigen zeggen mensen blij van ‘s morgens tot ‘s avonds. We zoomen kort in op de drie segmenten:
Sterke dranken (Spirits)
De belangrijkste omzet voor Berentzen Gruppe wordt gegenereerd door de bekende drankjes Berentzen en Pushkin Vodka. Vrijwel iedere Duitser is bekend met deze merken. Ze vertegenwoordigen dan ook 33% van de omzet in dit segment. In de eerste helft van het jaar was hier een groei te zien van 25%.
De overige 67% komt vanuit verkopen van vooral Rum, Gin en Whisky voornamelijk in samenwerking met supermarkten. Hier zat beperktere groei in, afgelopen half jaar 8%.
Non-alcoholische dranken
Dit segment is goed voor 25,6% van de omzet. Een groot gedeelte (44% van de omzet) is afkomstig van het merk Mio Mio. Dit is tevens de groeimotor in dit segment. Onder deze merknaam worden verschillende drankjes verkocht. Zo wordt er cola verkocht, maar ook diverse speciale tropische drankjes.
Deze bevatten vaak cafeïne zoals ook dit oorspronkelijk Zuid-Amerikaanse drankje Mio Mio Mate dat inmiddels ook bij de Albert Heijn in de schappen ligt. Het drankje wordt onder andere gemaakt van Yerba Mate Plant, een populaire theesoort in Paraguay en Brazilië.
In dit merk lijkt voorlopig vooral de groei te zitten. De cola-variant wordt verkocht in een soort bierflesje, waardoor de jeugd het “stoer” schijnt te vinden om er mee rond te lopen. Afgelopen jaar groeide dit merk met 24% en er lijkt nog een groot groeipad voor de boeg te liggen.
Vers-fruitmachines
Verder hebben we nog het vers-fruitmachinesegment, goed voor 10% van de omzet. Dit segment waardoor vooral veel sinasappels worden geperst, werd in 2014 aangekocht als groeitak voor 17,5 miljoen maar heeft nooit echt kunnen overtuigen.
Het is een stabiele business, maar tijdens corona zakte de boel wel even in. Inmiddels zijn de sales hersteld en het eerste half jaar was er sprake van 8% groei.
Inflatie als groeimotor
Waar voorheen het bedrijf nauwelijks groeide, lijkt dit sinds vorig jaar te zijn omgeslagen. In 2021 was er sprake van een omzet ~146 miljoen, maar vorig groeide dit aan tot 174,2 miljoen (19,2% groei). Wanneer we de halfjaarcijfers (89 miljoen) extrapoleren dan komen we voor 2023 uit op 188 miljoen. Dit is echter conservatief genomen, doorgaans zijn de verkopen tijdens het 2e halfjaar beter.
We dienen dit wel in perspectief te zien. De hogere omzet is voor een groot deel gedreven door inflatie. Het is inmiddels duidelijk dat de boodschappen een stuk duurder zijn geworden, zo ook de drankjes van Berentzen Gruppe. Dit leidt dus tot een hogere omzet.
Een deel van de hogere prijzen is echter gedreven door afwenteling als gevolg van hogere kosten. Denk aan energie, verpakkingen en grondstoffen. Hier zou op termijn wellicht wel een extra kans kunnen liggen. De verkoopprijzen van de drankjes gaan echt niet meer naar beneden, maar dit zou wel het geval kunnen zijn voor een deel van de kosten. Indien een van deze componenten daalt, leidt dit automatisch tot hogere marges.
Goedkope waardering
Qua waardering lijkt Berentzen Gruppe goedkoop. Helemaal wanneer we het vergelijken met Lucas Bols na de overname. Lucas Bols wordt waarschijnlijk voor zo’n 200 miljoen van de beurs gehaald en doet 100 miljoen omzet op jaarbasis.
Berentzen Gruppe wordt op de beurs momenteel gewaardeerd op 53,54 miljoen en zal dit jaar richting de 200 miljoen omzet groeien. Even grof genomen dus een kwart van de waardering van Lucas Bols, terwijl er wel sprake is van een bijna dubbele omzet.
Wat we zien is een enorme discrepantie qua waardering tussen de twee bedrijven. Wanneer we echter naar de EBITDA kijken, dan zien we dat Lucas Bols hier beter scoort met 15,8 miljoen tegenover 10,4 miljoen bij Berentzen Grupe. Op het operationele vlak lijkt Lucas Bols de tent dus beter te runnen.
Echter, Berentzen Gruppe is veel conservatiever gefinancierd dan Lucas Bols. Naar Lucas Bols hebben we eerder nog gekeken voor de portefeuille, maar de grote schuldenberg van meer dan 80 miljoen hield ons tegen (achteraf zonde natuurlijk). Toch was dit in een klimaat van hogere rentes een soort molensteen, die grote risico’s met zich meebracht.
Hier doet Berentzen Gruppe het juist weer een stuk beter met een schuld van slechts 16 miljoen. Bovendien is er structureel sprake van een nettowinst en een prima kasstroom.
Wanneer we de enterprise value (dus de market cap – cash + schulden) delen door de EBITDA dan komt Berentzen Grupe met 2,86 echter een stuk beter uit de bus, dan Lucas Bols (10,46).
Potentieel rendement
Indien we geen rekening houden met groei, suggereert bovenstaande ratio een potentieel jaarlijks rendement van meer dan 15% voor Berentzen Gruppe. Je koopt dan een aandeel met solide fundamenten en op het oog een beperkt neerwaarts risico.
Exta fantasie zit ‘m in dat bijvoorbeeld een merk als Mio Mio (of een van de andere merken) de komende jaren een groeispurt maakt, of dat het bedrijf wordt overgenomen tegen een mooie premie. Qua beurswaarde stelt het niet veel voor, de schuldgraad is laag en Berentzen Gruppe heeft een mooie portefeuille van merken.
Stel het bedrijf blijft alsnog een beetje aanmodderen, dan lijkt er in ieder geval een dividendje naar je toe komen. De groep keert jaarlijks minimaal 50% van de winst uit. Vorig jaar was dit 0,22 euro per aandeel. Op de huidige koers geeft dit een dividendrendement van 3,76%.
Voor de portefeuille doen we nog niets met dit ogenschijnlijk goedkope aandeel, maar het is een leuk aandeel om te blijven volgen.
Grafiek Berentzen Gruppe
Aandeleninformatie
Naam: Berentzen-Gruppe AG
Ticker: BEZ
ISIN: DE0005201602
Beurs: Xetra
Disclaimer
De informatie die wij verstrekken, mag niet worden beschouwd als professioneel beleggingsadvies of een vervanging daarvan. Het is expliciet niet bedoeld als aanbeveling om bepaalde effecten of effectenproducten te kopen of te verkopen.
Er kunnen geen rechten worden ontleend aan de informatie die wij verstrekken. Alle informatie en analyses die wij verstrekken zijn geheel vrijblijvend.
U bent volledig verantwoordelijk voor de consequenties van het toepassen van de informatie die wij u verstrekken, op welke wijze dan ook. Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor mogelijke gevolgen of schade die kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie.
U bent zelf verantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen. Als een lezer besluit om zelf opdracht te geven tot het kopen of verkopen van effecten of effectenproducten, doet hij of zij dat volledig op eigen initiatief, verantwoordelijkheid en risico.
Beleggen brengt risico’s met zich mee. Het aangaan van beleggingsposities kan leiden tot koersverliezen.