Mister Spex is het toonaangevende digitale omnichannel optiekmerk in Europa. Het bedrijf bedient bijna 7 miljoen klanten via zijn eigen online winkels in tien Europese landen en heeft ~70 winkels in Duitsland, Oostenrijk, Zweden en Zwitserland.
Mister Spex biedt een breed scala aan producten van meer dan 100 merken en labels – in feite meer dan elke andere concurrent. De klantgerichte aanpak van het bedrijf voegt de online en offline werelden samen en creëert een gepersonaliseerde winkelervaring waar en hoe de klant dat wil.
Gunstig concurrentieklimaat
Terwijl de optiekmarkt sterk gefragmenteerd blijft, wordt deze ook gekenmerkt door comfortabele marges en stabiele en voorspelbare vervangingscycli. Als pionier onderscheidt Mister Spex zich door een duidelijke mix van concurrerende kenmerken, met name een hoge merkbekendheid (>70%), het breedste productassortiment en het beste prijsvoorstel in de markt.
Bovendien profiteert Mister Spex van zijn superieure technologie, waaronder kunstmatige intelligente en datagestuurde functies die uiteindelijk zorgen voor een geavanceerde klantervaring.
Bovengemiddelde groei zal aanhouden
Met een groeiende en vergrijzende bevolking kan Mister Spex profiteren van een voorspelbare toename in de consumentenvraag naar brillen in de toekomst. Dit zal niet alleen de bereikbare markt vergroten, maar ook de ruimte voor voorspelbare vervangingscycli. Bovendien zal een steeds meer digitaal onderlegde klantenbasis waarschijnlijk de drijvende kracht zijn achter de structureel groeiende markt, omdat meer klanten beginnen te profiteren van de voordelen van een echte omnichannel ervaring. Daarom voorspellen we aanhoudende outperformance van de markt met een CAGR-groei van >11% (22-25E). In combinatie met maatregelen verwachten we dat Mister Spex zijn bestaande vaste kostenbasis, waardoor we een geleidelijke verbetering van de winst voor de toekomst voorspellen en een cash break-even tegen het einde van 2024E.
IFRS 16 verbergt de werkelijke waarde
Terwijl geen van de bovenstaande zaken momenteel nauwkeurig wordt weergegeven in de aandelenkoers van Mister Spex, verbergen de IFRS 16 leaseverplichtingen het feit dat het bedrijf EUR ~130m in kas heeft. Dit zou Mister Spex bijna kwalificeren voor een
zogenaamde “Graham net-net”, wat verwijst naar een enterprise value dicht bij “nul”. Daarbovenop, biedt een strategisch partnerschap met EssilorLuxottica (eigenaar van Apollo Optic) bovendien speculatie tot overnamefantasie.
Koersdoel en aanbeveling
Deze analyse wordt je aangeboden vanuit een samenwerking met Alsterresearch en vertaalt niet de mening van Pennywatch. Het bedrijf dat research doet naar voornamelijk Duitse aandelen voor institutionele beleggers conform MIFID II richtlijnen hanteert momenteel een koopadvies van 7,30 euro.
Grafiek Mister Spex SE
Aandeleninformatie
Bedrijf: Mister Spex SE
Market Cap: 97 miljoen
Enterprise Value: 31 miljoen
Beurs: Xetra
Ticker: MRX
ISIN: DE000A3CSAE2