TUI is wereldwijd de grootste volledig geïntegreerde toerismegroep – een enorme touroperator met eigen hotels, luchtvaartmaatschappijen en reisbureaus. Op een dergelijke schaal kon men zich niet verbergen toen Corona de sector trof en de inkomsten in het voorjaar van 2020 bijna tot 0 daalden. Duitsland zorgde voor steunpakketten, en nu de markten weer aantrekken, is TUI begonnen met het herstel en de terugbetaling van de bijbehorende schulden.
De pakketreis leeft
Iedereen kan tegenwoordig zelf vakanties samenstellen met behulp van online reisbureaus zoals Booking.com of Expedia, of door rechtstreeks te boeken bij hotels, luchtvaartmaatschappijen en autoverhuurbedrijven. Maar iedereen kan ook zijn eigen maaltijd koken met de juiste ingrediënten, toch gaan mensen naar restaurants of kiezen steeds vaker voor maaltijdbezorging – en daar zijn goede redenen voor. Pakketreizen besparen tijd en zijn handig, garanderen een minimale dienstverlening, bieden de hoogste mate van juridische bescherming als er iets misgaat en zijn concurrerend in prijs. En de pakketreizen van vandaag zijn dynamischer, persoonlijker en flexibeler dan ooit.
Bedrijfsvideo Tui AG
Groei met de markt
Het is dus (bijna) geen verrassing dat reisbureaus/reispakketten niet alleen de favoriete methode zijn om vakanties te boeken voor de generatie 65+, maar ook voor de 16- tot 24-jarigen, d.w.z. de “gen z”-toekomst van het toerisme. Het lijkt dus redelijk te veronderstellen dat TUI kan deelnemen aan zowel de opleving van het reizen na de Corona-wraak als aan de daaruit voortvloeiende groei van de toeristische markt met ongeveer 3,5% per jaar, gesteund door bekende demografische factoren (meer vrije tijd en besteedbaar inkomen) en door een trend die de voorkeur geeft aan ervaringen boven het bezitten van spullen.
Nog werk aan de winkel voor het nieuwe management
De onmiddellijke taken voor de nieuwe CEO Sebastian Ebel lijken duidelijk: de schuldafbouw van de balans moet worden voortgezet, wat een nieuwe kapitaalverhoging in 2023 en mogelijk een aanpassing van het eigendomsmodel voor activa vereist. De opgeblazen kostenbasis is al aangepakt met het nu voltooide “global realignment program”, bijvoorbeeld door het netwerk van vaste reisbureaus uit te dunnen. Hoewel het herstel van de reismarkten momenteel voor de broodnodige rugwind zorgt, is het onduidelijk hoe duurzaam deze is in het licht van een recessie. De waardering tegen lage EV/EBITDA en P/E multiples compenseert deze risico’s echter ruimschoots.
We geven TUI een koopaanbeveling en een koersdoel van 3,40 euro.
Grafiek
Aandeleninformatie
Bedrijf: TUI AG
Beurs: XETRA
Ticker: TUI1
ISIN: DE000TUAG000
Over de auteur
Deze analyse wordt je aangeboden door AlsterResearch. AlsterResearch is een Duits bedrijf en doet professioneel aandelenonderzoek naar (vooral) Duitse aandelen voor institutionele beleggers conform MIFID II richtlijnen. Je kunt je inschrijven op de ResearchHub door hier te klikken.