Penny stock Atari: winstgevend en schuldenvrij

Het aandeel Atari is op dit moment een ware penny stock en wordt verhandeld op de Franse beurs voor ongeveer €0,34. De CEO Frederic Chesnais wist het bedrijf van een faillissement te redden. Sterker nog er werd een fantastische turnaround bewerkstelligd. Het bedrijf is weer winstgevend en zelfs schuldenvrij.

Overname

Toen Frederic Chesnais in 2013 het legendarische bedrijf Atari overnam, hadden de nieuwe eigenaren ongeveer $ 34 miljoen (€ 30 miljoen) aan schulden en ongeveer $ 1 miljoen aan inkomsten. Het Atari-merk was niet veel meer dan een licentie-entiteit voor T-shirts en nostalgie.

Atari heeft geen schulden en $ 20 miljoen aan inkomsten – en het is winstgevend, zei Chesnais. Het is ook van plan terug te gaan naar de hardware-industrie met de lancering van de Atari VCS-thuisconsole van 2019. En Atari maakt opnieuw games – van originele titels als Days of Doom tot klassieke remakes, zoals Tempest 4000.

Atari is in betere staat dan het in het verleden was vanwege het succes van zijn Rollercoaster Tycoon simulatiegames, waaronder Rollercoaster Tycoon Classic, gelanceerd in 2017. Het had een goede exposure voor het merk Atari in de films Ready Player One en Blade Runner 2049.

Het bedrijf staat nog steeds voor enkele uitdagingen, waaronder de herstart van het Atari VCS-project gedurende het afgelopen jaar. Ik sprak met Chesnais over de plannen van Atari, inclusief een recente reorganisatie, in een recent interview.

Lees hieronder een interview met de CEO van Frederic Chesnais dat eerder verscheen op de Gamesbeat.

Interview

GamesBeat: Vertel me hoe het met je gaat.

Frederic Chesnais: We groeien als een gek, maar we zijn in een zeer solide tempo gegroeid. Een paar weken geleden hebben we aangekondigd dat we vier business units zullen hebben. Management wordt niet alleen een one-man-show.

De eerste eenheid is wat we Atari Games noemen. Het is een beetje breder dan games. Het is echt de softwarekant van Atari, op mobiele apparaten, internet en consoles. Het maakt ook gebruik van elke game in een multimedia-omgeving. We hebben de merchandising, de licentie, films en tv-shows. Het is Atari Games in de brede zin, de exploitatie van elk stukje software dat we bezitten. Dat wordt gerund door het voormalige hoofd van de wereldstudio’s in Disney. Dat is nog steeds het grootste deel van onze omzet, 15 procent.

De best verkopende game die we hebben is Rollercoaster Tycoon Touch, waarmee 200.000 dagelijks actieve gebruikers worden bereikt. We hebben vanmorgen aangekondigd dat het spel in pre-order staat in China. We hebben een lokale uitgever in Shanghai. Ze wachten op het laatste groene licht van de Chinese autoriteiten.

We hebben nog twee andere spellen die het vermelden waard zijn. De eerste is Days of Doom, een overlevingsspel voor zombies op mobiele platforms. We hebben sociale media-aandacht voor die game geïnitieerd, maar het is net begonnen. Het is een interessant spel, een overlevingsspel met enkele simulatie-elementen. De tweede game waaraan we werken met Jonathan Cheban, die meer dan drie miljoen volgers op sociale media heeft. Het is een heel casual game, een match-three. Je speelt tegen andere spelers en de winnaar krijgt meer klanten bij zijn foodtruck. Jonathan heeft een groot bereik in de media.

Een derde spel, dat nu aan de andere kant van de planeet in een zachte lancering zit, is Citytopia, een simulatiegame in de stad. We hebben al goede retentienummers. We maken enkele aanpassingen, maar tot nu toe zijn de cijfers redelijk goed. Zodra we de tutorial hebben gemaakt, moeten we er goed aan doen. Dat is waar we aan de kant van het spel zijn. We hebben veel succes gehad met Rollercoaster Tycoon en we hebben enkele interessante games die eraan komen in de komende paar weken.

Het tweede bedrijfsonderdeel staat dicht bij games, maar het is een ander type games. Dat is Atari Casino. Het gaat om gamen met echt geld, dus het is niet voor de Verenigde Staten die we in Europa en Afrika ontwikkelen. We hebben licentieovereenkomsten en we hebben inkomsten gegenereerd. Het plan voor ons is om volgend jaar direct in Europa en Afrika te zijn. Iedereen kent het merk. We hebben in veel landen in Europa meerdere contacten gelegd. Mensen zeggen: “Oh, Atari, ze leven nog steeds?” En als het spel goed is, blijven ze. Tot nu toe waren we blij met de eerste contacten.

Ik heb de leiding over de Atari Casino-divisie. Dat is ongeveer 10 procent van onze omzet vorig jaar, en we moeten dat nog verder laten groeien. Het zal in de toekomst meer dan 10 procent zijn. We denken aan gokautomaten, loterijspellen, krasspellen voor echt geld. Alles over sociaal casino, virtuele valuta, zullen we uitbesteden. Evenals esports, ook dat zullen we uitbesteden. We willen dat niet direct doen. Wat we direct willen doen, zijn spellen met echt geld op mobiele en webplatforms. Ik zie dat als een grote divisie op de weg vanwege de kans en het bewustzijn van het merk. Afrika is een geweldige kans, met het aantal mensen dat dit soort spellen speelt, en ze kennen allemaal het merk.

De derde divisie is Atari VCS, die je al goed kent. We blijven doorgaan. We hebben 10.000 pre-ordereenheden verkocht en meer dan $ 3 miljoen opgehaald. We hebben de meeste van hen verkocht voor $ 295. We kunnen exacte cijfers krijgen, met accessoires en alles. Onze prioriteit is nu om distributie in te richten, de productie af te ronden en de eenheden te leveren, evenals natuurlijk meer inhoud te creëren.

aandeel-atari-penny-stock

GamesBeat: Heb je een moeilijke tijdlijn voor wanneer je gaat verzenden?

 Chesnais: 2019. Dan hebben we een vierde divisie aangekondigd, die we Atari Partners noemen. Dat is eigenlijk al het andere [lacht]. De focus is echter eenvoudig. Hoe kunnen we het merk het best gebruiken om percentages van andere bedrijven te nemen en beperkte investeringen in contanten te doen? Dit is een merklicentieovereenkomst, slechts een paar duizend dollar, geef ons wat aandelen, en we zullen u helpen uw bedrijf te ontwikkelen. We ontwikkelen bijvoorbeeld ons blockchain-platform met Infinity Networks.

Dit zijn langlopende projecten. Ze zijn meer een initiatief van een onderneming, om zo te zeggen. Maar als je het woord ‘onderneming’ zegt, hebben mensen de neiging om te denken dat je veel geld gaat uitgeven, geld in kas, dus we noemden het Atari Partners. We willen nieuwe bedrijven, nieuwe producten ontwikkelen.

GamesBeat: Zouden de “speaker hats” nog een goed voorbeeld zijn?

Chesnais: Ja, dat is een goed voorbeeld. De blockchain is een andere. We werken aan een aantal andere initiatieven. Alles met games – we hebben bijvoorbeeld aangekondigd dat Scott Sternberg, een tv-producent, aan het werken was aan een spelshow met Pong. Dat is onderdeel van Atari Games. Atari Partners is alles over het merk. Om je een idee te geven, er kwam iemand naar me toe die het had over het maken van een telefoon voor gamers, en ze zouden graag de Atari-naam gebruiken. Dat is het type project waar we naar kijken – op zeer lange termijn, zonder significante contante investeringen aan onze kant.

Eind maart hebben we onze boeken aangekondigd. We hebben wat groei in omzet gerealiseerd. We zijn winstgevend. Voor het eerst hadden we geen schuld op de balans. We hebben wat geld opgehaald in april, 7,5 miljoen euro, ongeveer 7 miljoen euro na honoraria. Maar we hebben geen schulden meer, wat geld, en we zijn winstgevend. Onze volgende aankondiging zal zijn op 15 of 16 december. We zijn technisch genoteerd op de OTC als onderdeel van het internationale programma van NASDAQ. Ik heb nog een paar formulieren om in te vullen zodat de aandelen volledig verhandelbaar zijn op de OTC, maar we zullen dit snel afronden. Het zal gemakkelijker zijn voor Amerikaanse beleggers om aandelen te kopen.

De holding rond deze vier divisies is nog steeds gevestigd in Parijs. We veranderen ons bedrijfsmodel niet. Het is nog steeds hetzelfde. We hebben het beste team van uitvoerende producenten dat profiteert van het merk. We zijn voorzichtig als we investeren. Onze prioriteit is niet om de volgende Pong vrij te geven of zelfs noodzakelijk het volgende Missile Command. We zijn meer geïnteresseerd in een multimediaspel op Atari als merk. We zijn bekend bij mensen ouder dan 25. Mensen jonger komen naar ons toe omdat ze geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van videogames. Ze houden van wat het merk heeft gedaan. We zullen blijven groeien en we gaan de goede kant op.

Atari Rings the Nasdaq Opening Bell

Atari Rings the Nasdaq Opening Bell

Geplaatst door Nasdaq op Donderdag 18 oktober 2018

GamesBeat: welk deel van het bedrijf of welke gamecategorie zou het merk echt kunnen terugdringen naar een meer historisch niveau – of een ander niveau omhoog?

Chesnais: We doen het duidelijk goed met simulatiegames zoals Rollercoaster Tycoon. We besloten om van die engine te profiteren, en daarom doen we Citytopia. Days of Doom is een survivalgame, maar het heeft veel simulatie-elementen. We concentreren ons absoluut op simulatiespellen. De interesse van het bord is niet voor mij om geld te verbranden dat op dit moment een schietspel of een fantasiespel maakt. We hebben iets in onze handen dat werkt en dat willen we blijven gebruiken.

De tweede categorie is meer de match-three games, de zeer casual games, zoals de Jonathan Cheban-game. Dat is onze nadruk voor het moment, simulatie en casual games. Daarna verdienen we geld met licenties. We verdienen geld in tv-programma’s. Wat zou de derde categorie kunnen zijn – als we succes hebben met een bepaald spel of een tv-show waarin we een spel aanpassen, is dat een mogelijkheid. Maar we hebben al veel op ons bord. We hebben nog drie simulatiespellen waar we naar kijken voor het toewijzen van bronnen. Dit zijn spellen die voor spelers wat investeringen vereisen, dus spelers zijn moeilijker te krijgen, maar als je ze hebt, vallen ze minder vaak uit de game.

GamesBeat: Wat zijn de meest recente successen, hoe zou u uw grootste hits voor de nieuwe Atari tot nu toe beschrijven?

Chesnais: De grootste hit is Rollercoaster Tycoon op mobiel. We blijven die pushen en we kijken uit naar succes in China. We staan ​​op het punt te starten in Korea, en we zijn in zachte lancering in Japan. Dat was een groot succes voor Atari in de afgelopen 18 maanden.

GamesBeat: Ik heb gemerkt dat je een rechtszaak hebt met Feargal Mac. Zal dat op enigerlei wijze invloed hebben op de VCS?

Chesnais: als je de rechtszaak hebt bekeken, om zijn eigen woorden te gebruiken, trok hij zich terug uit het project op 14 december 2017. Daar zijn we verdrietig over, maar we kunnen de Indiegogo-campagne waarmaken. Het zou geen impact moeten hebben.

GamesBeat: Je hebt het project gereset en je gaat nog steeds verder, dan?

Chesnais: We hebben in december gereset, nadat Feargal zich had teruggetrokken. We hebben de Indiegogo-campagne in mei gelanceerd. Sinds december 2017 opereren we zonder Feargal.

 GamesBeat: de aanpak voor de hardware – Ik zie dat er verschillende soorten oplossingen zijn. De Intellivision is een nieuwe. Ze lijken vooral gericht op het reproduceren van de oude games. Maar ik vraag me af, heb je nog steeds het gevoel dat de beste strategie is om voor zowel moderne spellen als oude spellen te gaan?

Chesnais: onze strategie en criteria zijn iets anders dan dat. We willen gaan voor een open platform. Alles wat u op internet tegenkomt dat aan onze criteria voldoet, voldoet aan onze specificaties, u kunt spelen op ons platform. Het gaat niet echt om inhoud. Het gaat erom ervoor te zorgen dat we een open platform bieden. We willen geen inhoud dicteren. We willen zo open mogelijk zijn. Het is een streaming-box, aan het eind van de dag. Het is geen prop-console. Als het op internet is, hebt u hier toegang toe, of het nu modern, oud, antiek of futuristisch is.

GamesBeat: The Ready Player One-deal, heb je er zoveel geld aan verdiend?

Chesnais: We onthullen de details van onderhandelingen of deals niet zo. Maar het is geweldig voor het beeld. Het bracht ons veel bewustzijn. Het is indirect. Blade Runner was op dezelfde manier. We zijn erg trots dat we de enige games zijn die beschikbaar zijn in Tesla’s. Hoeveel het waard is, wel, wie weet? Dwayne Johnson rekent deze dagen blijkbaar een miljoen dollar voor een tweet. De meeste van deze deals zijn deals waarbij we indirect profiteren van de interactie. We doen het niet noodzakelijk voor een cheque. We doen het omdat het merk op een ander niveau zal brengen. Ik denk dat dat is wat er met Tesla is gebeurd.

GamesBeat: Het lijkt erop dat je nog steeds een redelijk goede mix van Atari-spellen en originele games hebt.

Chesnais: Dat is waar. Soms is het moeilijk om een ​​nieuw Atari-spel te maken, om een ​​van die klassieke IP’s te nemen en er een nieuw spel van te maken. We zijn erg voorzichtig en we zijn flexibel. We denken dat deze driedelige visie – Atari Games de multimediabenadering is. We hebben de casinospellen. Je zou kunnen zeggen dat een gokautomaat een nieuw spel is, maar dat het tegelijkertijd Atari is. We hebben een Star Raiders gokautomaat die het redelijk goed doet.

We geven er de voorkeur aan ruim te denken, per bedrijfseenheid, en beslissen wat het beste gebruik van een product of een eigendom is. Bij het bouwen van het merk Atari hebben we bijvoorbeeld besloten om te beginnen met een film, een speelfilm, daarom hebben we de licentie aan George Furla verleend. We dachten dat het een goed idee was, en George wilde het doen, dus laten we het doen. Tegelijkertijd, met andere spellen of andere eigenschappen, is het misschien beter om te beginnen met een spelshow – zoals met Pong. Het is een zeer flexibele aanpak. Aan het eind van de dag staat het allemaal onder de paraplu van Atari, en dat is waar het om gaat.

GamesBeat: de vraag lijkt nog steeds te zijn, hoe krachtig is het Atari-merk?

Chesnais: Je zou het andersom kunnen bekijken, en dat is – zonder het merk, zouden we het faillissement hebben kunnen redden? Ik denk het niet. Onthoud waar we vandaan komen. Je hebt het kaartspel gezien, de tabel die laat zien dat we in 2013 zijn begonnen met € 1 miljoen aan inkomsten en meer dan € 30 miljoen aan schulden. Vandaag hebben we € 18 miljoen aan inkomsten en geen schulden. We zijn winstgevend. Zonder het merk zou dat heel moeilijk zijn geweest.

Het merk helpt ons op twee verschillende manieren. Ten eerste helpt het om contact met iemand te kunnen opnemen door te zeggen: “We zijn Atari. We willen dit graag doen. Zou je een vergadering willen houden? “De meeste mensen zullen zeggen:” Wow, zijn jullie nog steeds in leven? Natuurlijk, stop gewoon even. “Het opent deuren. Ten tweede heeft het nog steeds veel bewustzijn, veel navolging. We hebben licentieovereenkomsten kunnen sluiten met voorschotten en minimale garanties. Het helpt veel daar. Wanneer je een product hebt zoals Atari Flashback, is het goed om het merk mee te laten werken. Het heeft ons geholpen licentieovereenkomsten te sluiten en geld te krijgen wanneer we het nodig hadden. Laten we deze licentie ondertekenen en $ 600.000 krijgen. Misschien is het niet de beste deal ooit, maar we hebben $ 600.000 nodig. Laten we dat doorslikken en verder gaan. Ik ben daar dankbaar voor.

Het derde voordeel van het merk – we willen een aantal fantastische projecten maken en veel partners bij elkaar brengen. We hebben veel middelen en expertise kunnen verzamelen voor onze nieuwe projecten, zoals de Atari VCS. Als je naar de VCS kijkt, kun je je afvragen: Zou het zonder het merk Atari mogelijk zijn geweest? Ik weet het niet zeker. Het merk zorgde voor het ontwerp, enkele coole elementen daar. Het merk heeft veel kracht op dat gebied.

GamesBeat: Wat vind je nu van de game-industrie in het algemeen? Waarom niet bijvoorbeeld in een nieuw veld gaan en in plaats daarvan een blockchain of crypto-bedrijf starten?

Chesnais: We hebben dat al tot op zekere hoogte. We zijn begonnen met het Atari blockchain-bedrijf. We denken dat we nog veel groei voor de boeg hebben. Tegelijkertijd is de game-industrie zeer concurrerend. Iemand kan opdagen en zonder veel geld een geweldige game maken. Het is uniek op die manier. De toetredingsdrempel is soms erg laag.

We houden er allemaal van hier. Maar tegelijkertijd wordt de game-industrie steeds meer een onbekende industrie. We zien steeds meer interactie tussen games, esports en tv-shows. We komen allemaal hetzelfde probleem na, namelijk de interactie met de gebruikers. Mensen zijn nu 24/7 verbonden. Bij kinderen is het misschien zelfs meer dan 24/7 omdat ze altijd multitasken. Maar we willen allemaal hetzelfde, de tijd en aandacht die gebruikers ons kunnen geven.

Als ze op Facebook zijn, spelen ze geen games. Wanneer ze op YouTube zijn, spelen ze geen games. Als ze op Snapchat of Instagram staan, spelen ze geen games. De tijd die besteed wordt aan entertainment is zeer ruim gedefinieerd. Daarom zeg ik altijd dat zoiets als Facebook een concurrent is van de gokindustrie in het algemeen. Het duurt enkele minuten van onze spelers. Het is nu een veel bredere competitie. Iets als TV is tegenwoordig minder een probleem, omdat millennials steeds minder tv kijken. We hebben concurrentie in de branche zoals we altijd hebben, en we hebben nieuwe vormen van concurrentie buiten de branche.