Fintech kooptip

Fintech penny stock Multitude lanceert Sweepbank: koerspotentieel van 236%

Multitude SE (omgedoopt tot Multitude in 2021; voorheen Ferratum Oyj) is een internationaal fintechbedrijf dat zich voornamelijk bezighoudt met het aanbieden van digitale leningen en mobiele bankdiensten. Het bedrijf is gevestigd in Helsinki, Finland, en is aanwezig in 19 landen, voornamelijk in West- en Oost-Europa. Ferratum Bank (een volledige dochteronderneming van Multitude) verkreeg in 2012 een banklicentie van de Malta Financial Services Authority (MFSA), waardoor de onderneming financiële producten en diensten kan aanbieden in alle lidstaten van de Europese Unie.

Producten en diensten van Multitude

De belangrijkste producten van Multitude zijn leningen op afbetaling, doorlopend krediet en leningen met flexibele betalingen. Het biedt consumentenkredieten van 25 tot 20.000 euro met verschillende looptijden. Het biedt ook bedrijfsleningen tot 350.000  euro met looptijden van 6 tot 36 maanden.

Multitude is bezig zijn kredietactiviteiten voor consumenten om te vormen van riskante near prime-kredietproducten naar een kredietproduct met een lage rente, langere looptijd en een hogere waarde, zogeheten Primeloan. Het bedrijf is bezig Primeloan (dat momenteel slechts in vier landen wordt aangeboden) uit te rollen naar andere grotere markten waar het een sterke positie heeft. Ook worden de marketingactiviteiten uitgebreid en worden de acquisitiekanalen geoptimaliseerd om de volumegroei van Primeloan te ondersteunen. Daarnaast is Multitude van plan om via geografische expansie en partnerschappen zijn aanwezigheid in Europese markten voor kleinzakelijke leningen, die nog onvoldoende worden bediend, te versterken.

Kerncijfers en verwachtingen

multitude cijfers

Concurrentie

Multitude beschikt over een beproefd digitaal leenbedrijfsmodel met meer dan 16 jaar ervaring. Het bedrijf is een pionier en heeft de leenbusiness met puur digitale methoden verkend toen het in 2005 in Finland van start ging. Sindsdien heeft het zijn activiteiten uitgebreid naar vele geografische gebieden met een bredere productportefeuille. In de 16 jaar dat de onderneming actief is, heeft zij uitgebreide kennis opgedaan over marktdynamiek, de regelgeving in verschillende regio’s, klantengedrag, de ontwikkeling van nieuwe producten, de beoordeling van nieuwe marktkansen, enz. Dankzij deze kennis en ervaring kan het bedrijf zich ook snel aanpassen aan wijzigingen in de regelgeving en een flexibel bedrijfsmodel ontwikkelen.

Het acceptatieproces van Multitude is gebaseerd op een eigen scoringtool, een zelflerend algoritme op basis van software, dat onmiddellijke kredietbeslissingen digitaal kan afleveren; dit onderscheidt het van traditionele banken en financiële instellingen.

De beschikbaarheid van grote datasets helpt Multitude om zich te onderscheiden van sectorgenoten op het gebied van acceptatiecapaciteiten, productinnovatie en technologische evolutie. Het bedrijf heeft een aanzienlijke hoeveelheid statistische gegevens verzameld over klanten, producten, markten, enz. De website van het bedrijf wordt ~24 miljoen keer bezocht, waarvan ongeveer ~10 miljoen keer om een lening aan te vragen, waardoor de hoeveelheid gegevens toeneemt. Het bedrijf verwerkt en analyseert al deze gegevens om het acceptatieproces te ontwikkelen en te verfijnen, het kredietbeleid te formuleren, de activiteiten te optimaliseren en weloverwogen kredietbeslissingen te nemen. Dit is belangrijk voor digitale kredietverstrekkers, omdat zij onmiddellijke kredietbeslissingen nemen zonder fysieke vergaderingen en papierwerk.

Groei

Multitude is van plan om op termijn Mobile Wallet om te zetten naar een wereldwijd financieel platform genaamd SweepBank. Multitude lanceert momenteel zijn eigen core banking platform, SweepBank, dat zal dienen als een enkele applicatie voor klanten om gebruik te maken van alle producten en diensten van het bedrijf. Het is van plan om de app te gebruiken voor klantencommunicatie, waardoor het bedrijf extra mogelijkheden krijgt voor cross-selling, goedkopere en effectieve marketing en klantenwerving.

Het is ook van plan om financiële producten en diensten van partners op het platform aan te bieden. Op de lange termijn wil Multitude, als onderdeel van zijn strategie, SweepBank opschalen tot een wereldwijd financieel platform, zodat partners zijn financiële ecosysteem kunnen gebruiken als een “plug-and-play” oplossing. Deze overgang moet een aanzienlijk inkomstenpotentieel opleveren, terwijl het risicoprofiel wordt verbeterd.

De groeistrategie van Multitude is gebaseerd op drie kernproducten: CapitalBox (mkb-bedrijfsvoering), Primeloan (consumentenkrediet) en de neo-banking app sweepbank.

Actief in 6 landen

CapitalBox is actief in zes markten – Finland, Denemarken, Zweden, Litouwen, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Het is van plan andere markten te betreden waar het aanwezig is en samen te werken met andere kredietverstrekkers en technologieleveranciers om het potentieel van het mkb-kredietbedrijf te vergroten.

Primeloan is een hoogwaardig kredietproduct (EUR 3.000 – EUR 20.000) met looptijden van 1-10 jaar. Dit product is de belangrijkste motor achter de strategische verschuiving van kredietverlening op korte termijn naar kredietverlening op lange termijn. Het is een hoogwaardig kredietproduct dat een lager rendement oplevert dan risicovolle consumentenleningen.

SweepBank is een mobiele portemonnee en Multitude’s eigen core banking platform dat dient als een gemeenschappelijk platform, zodat gebruikers gebruik kunnen maken van alle bankdiensten vanaf mobiele apparaten. In tegenstelling tot de bestaande Mobile Banking-applicatie, die alleen kan worden gebruikt voor bankdiensten zoals stortingen, betalingen en geldoverboekingen, zal SweepBank al het huidige aanbod van het bedrijf aanbieden, inclusief de kredietproducten. Het bedrijf is van plan om SweepBank centraal te stellen in de communicatie met haar klanten en het te gebruiken om in de toekomst klantspecifieke financiële producten en diensten te lanceren.

SWOT-analyse

Sterktes

  • Lange staat van dienst, met 16 jaar winstgevende groei
  • Diepgaande kennis van commerciële en regelgevende aspecten van de digitale kredietverlening
  • Efficiënte acceptatiecapaciteiten ondersteund door een unieke, eigen credit-scoring tool
  • Real-time datagestuurde inzichten ondersteund door een enorme datapool, in-house data-analysecapaciteiten en een sterke IT-infrastructuur
  • Solide balans met ruime liquiditeit

Zwakten

  • Hoog kredietrisico, aangezien een groot aantal klanten niet-prime-klanten zijn (die niet in aanmerking komen voor leningen van traditionele banken)
  • Hoge blootstelling aan wijzigingen in de regelgeving, zoals het aftoppen van rentetarieven en het afkondigen van moratoria op leningen
  • Gevoelig voor een economische vertraging
  • Lage klantentrouw door het gebrek aan fysieke interactie met klanten

Kansen

  • Sterk groeipotentieel voor Europese fintech-leningsector
  • Ontoegankelijke markt voor MKB-leningen
  • Concentratie op grotere Primeloan-markt
  • Uitbreiding van Primeloans en MKB-leningen naar grotere markten waar zij een sterke positie heeft
  • Groter aanbod van producten en diensten via Mobile Wallet
  • Opschaling van Mobile Wallet tot een wereldwijd financieel platform

Bedreigingen

  • Intense concurrentie op de markt voor microleningen, met name in landen als het Verenigd Koninkrijk, waar veel marktdeelnemers zijn
  • Langdurige gevolgen van de pandemie kunnen groeiplannen doen ontsporen en de kwaliteit van de activa verzwakken

Management

Het management van Multitude bestaat uit Jorma Jokela (sinds 2005), Bernd Egger (sinds 2019), Aksels Neilands (sinds 2012), Daniel Kliem (sinds 2020), Ari Tiukkanen (sinds 2015) en Lea Liigus (sinds 2006).

Multitude management

Jorma Jokela is Chief Executive Officer (CEO) bij Multitude en lid van de raad van bestuur. Hij richtte het bedrijf op in 2005 en is sindsdien werkzaam als CEO en lid van de raad van bestuur. Voordat hij Multitude oprichtte, was Jorma van 1998 tot 2000 oprichter en CEO van Jokela Capital. Dit bedrijf werd in 2004 verkocht.

Bernd Egger is Chief Financial Officer (CFO) bij Multitude. Hij trad in 2019 in dienst bij het bedrijf. Daarvoor was hij van 2008 tot 2015 CFO en bestuurslid van Paysafecard Group. Daarvoor was Bernd van 1999 tot 2007 lid van de raad van bestuur bij Volksbank International AG.

Aksels Neilands is Chief Marketing Officer (CMO) van de groep. Hij werd begin 2020 tot CMO benoemd. Aksels trad in 2012 in dienst bij Multitude en heeft vele marketinggerelateerde functies bekleed, waaronder Marketing Manager voor Letland, Lead Generation Team Lead, Product Marketing Manager, en Deputy Head of Marketing and Customer Experience.

Daniel Kliem is Chief Risk Officer (CRO) bij Multitude. Hij trad in oktober 2020 bij het bedrijf in dienst. Daarvoor was hij Director, Lead Digital Innovation Lab bij MA Data Consulting GmbH, waar hij tijdens zijn 17-jarige loopbaan verschillende sleutelposities bekleedde. Daarvoor bekleedde Daniel functies in risicobeheer bij organisaties als Creditsafe Germany, American Express en Lendico Global Services GmbH.

Ari Tiukkanen is Chief Operations Officer (COO) van de groep. Hij trad in 2015 in dienst. Daarvoor was hij van 2012 tot 2015 Head, Building & Industry business bij Metsa Wood. Daarvoor bekleedde hij belangrijke managementfuncties bij organisaties als Icare Finland/Revenio Group, Paloheimo Group, Finnforest en Halton Group.

Lea Liigus is Chief Legal & Compliance Officer en lid van de raad van bestuur. Zij trad in 2006 in dienst bij het bedrijf. Voordien gaf zij les in handelsrecht en EU-recht aan de Estonian Business School in Tallinn. Zij was ook advocaat bij het advocatenkantoor Sorainen in Estland.

De raad van toezicht bestaat uit de volgende zeven leden: Jorma Jokela, Lea Liigus, Clemens Krause, Juhani Vanhala, Frederik Strange, Michael Cusumano en Goutam Challagalla. Juhani is voorzitter van de raad en Jorma vice-voorzitter.

SWOT-analyse

Sterke punten

  • Lange staat van dienst, met 16 jaar winstgevende groei
  • Diepgaande kennis van commerciële en regelgevende aspecten van de digitale kredietverlening
  • Efficiënte acceptatiecapaciteiten ondersteund door een unieke, eigen credit-scoring tool
  • Real-time datagestuurde inzichten ondersteund door een enorme datapool, in-house data-analysecapaciteiten en een sterke IT-infrastructuur
  • Solide balans met ruime liquiditeit

Zwakke punten

  • Hoog kredietrisico, aangezien een groot aantal klanten niet-prime-klanten zijn (die niet in aanmerking komen voor leningen van traditionele banken)
  • Hoge blootstelling aan wijzigingen in de regelgeving, zoals het aftoppen van rentetarieven en het afkondigen van moratoria op leningen
  • Gevoelig voor een economische vertraging
  • Lage klantentrouw door het gebrek aan fysieke interactie met klanten

Kansen

  • Sterk groeipotentieel voor Europese fintech-leningsector
  • Ontoegankelijke markt voor MKB-leningen
  • Concentratie op grotere Primeloan-markt
  • Uitbreiding van Primeloans en MKB-leningen naar grotere markten waar zij een sterke positie heeft
  • Groter aanbod van producten en diensten via Mobile Wallet
  • Opschaling van Mobile Wallet tot een wereldwijd financieel platform

Bedreigingen

  • Intense concurrentie op de markt voor microleningen, met name in landen als het Verenigd Koninkrijk, waar veel marktdeelnemers zijn
  • Langdurige gevolgen van de pandemie kunnen groeiplannen doen ontsporen en de kwaliteit van de activa verzwakken

Analyse laatste resultaten – Solide start van het jaar; lancering SweepBank in juli

Hoogtepunt van het eerste kwartaal is het nieuws over SweepBank. De inkomsten verdubbelden, zij het op een laag niveau, tot EUR 3,1m (+105% j-o-j), maar dit bewijst de kwaliteit van de business case. Ook is de kredietportefeuille meer dan verdubbeld van EUR 45,5 miljoen in het eerste kwartaal van vorig jaar naar EUR 95,8 miljoen (+110% j-o-j) dit jaar – een vruchtbare bodem voor het genereren van inkomsten in de toekomst. De SweepBank app wordt op 11 juli in Duitsland gelanceerd. De kapitaalmarkt wacht hier al geruime tijd op. Als nieuwe neobank sluit Multitude zich aan bij unicorn-bedrijven als N26.

Top-line groeit met +2,9% j.o.j. ondanks een voorzichtige verkoopstrategie

De omzet van Multitude werd gerapporteerd op EUR 53,5m (+2,9% j.o.j.). De omzet werd vooral gedreven door SweepBank, terwijl Ferratum en CapitalBox nagenoeg vlak werden gerapporteerd. De stabiele ontwikkeling in deze segmenten is echter te verklaren door een voorzichtige verkoopstrategie, die een directe impact heeft op de kwaliteit van de activa. Zoals blijkt uit de impaired loan coverage ratio, die verbeterde van 27,6% tot 21,1% j.o.j., is de algehele kwaliteit van de kredietportefeuille verder verbeterd.

Stabiele operationele kostenbasis

De EBIT werd gerapporteerd op EUR 5,6 miljoen (-10,8% j.o.j.), een daling van EUR 0,7 miljoen j.o.j.. De marketingkosten zijn aanzienlijk gedaald, maar de bijzondere waardeverminderingen op leningen aan klanten hebben deze ontwikkeling overgecompenseerd. Aangezien de kredietportefeuille echter met 20% groeide tot 465 miljoen EUR (387 miljoen EUR Q1 21), zijn de stijgende waardeverminderingen (+14,2%) relatief laag. De operationele kosten van Multitude zijn in het eerste kwartaal van 2022 echter stabiel gebleven ten opzichte van het eerste kwartaal van 2021, wat de schaalbaarheid van het bedrijfsmodel onderstreept. Het management heeft de algemene operationele efficiëntie en winstgevendheid in 2021 verbeterd en de organisatie klaargestoomd voor verdere groei.

EBT verbeterd, EPS weer positief geworden

Als fintech verschijnen de financieringskosten onder de EBIT, maar deze zijn een essentieel onderdeel van het bedrijfsmodel. Multitude heeft in het verleden, maar ook in Q1 22, zijn financieringsstructuren verder verbeterd. Het resultaat is lagere financieringskosten, waardoor de EBT met 1,0 miljoen euro toenam tot 2,4 miljoen euro. Na belastingen sprong de winst per aandeel aanzienlijk omhoog, van EUR -0,01 vorig jaar naar EUR 0,09 in Q1.

Conclusie

Het is te danken aan de voorzichtige verkoopstrategie dat de top-line slechts marginaal verbeterde, maar de winstgevendheid (WPA) aanzienlijk toenam. Het management heeft in het verleden zijn huiswerk gedaan, wat tot uiting komt in een stabiele kostenbasis. Zo werd de EBIT 22 guidance van 30m EUR FY22 bevestigd. Al met al zien wij de investment case volledig bevestigd en herhalen wij onze BUY-rating met een ongewijzigd koersdoel van EUR 11,10.

Koersdoel

Wij bevestigen onze koopaanbeveling met een koersdoel van 11,10 euro.

Aandeleninformatie

Bedrijf: Multitude
Ticker: FRU
Beurs: XETRA
ISIN: FI4000106299

Belangrijk: Het aandeel is via DEGIRO te vinden via de oude bedrijfsnaam (Ferratum)

Is het een goed moment om het aandeel Multitude SE te kopen?

Het aandeel Multitude is onderdeel van onze watchlist. Op de watchlist staan penny stocks waarvan we de ontwikkelingen op de voet volgen, maar die (nog) niet in aanmerking komen voor onze portefeuilles.

Benieuw welke penny stock aandelen wij wel in de portefeuille hebben? Klik hier om je aan te melden voor Pennywatch Premium en ontvang wekelijks kooptips, analyses en inzichten van kansrijke penny stocks!

Deze analyse wordt je aangeboden door AlsterResearch. AlsterResearch is een Duits bedrijf en doet professioneel aandelenonderzoek naar (vooral) Duitse aandelen conform MIFID II richtlijnen. Je kunt AlsterResearch volgen op Twitter door hier te klikken en je kunt inschrijven op de ResearchHub door hier te klikken.

 

Wat vond je van dit artikel?

   
0 / 5

Your page rank:

Deel dit artikel

Ontvang gratis analyses van penny stocks!

Ontvang direct en vervolgens iedere maand een gratis analyse van een penny stock met een koerspotentieel van 100% of meer! 

Ontvang gratis analyses van penny stocks!

Ontvang direct en vervolgens iedere maand een gratis analyse van een penny stock met een koerspotentieel van 100% of meer!