Met het derde kwartaalverslag voor de deur heeft Ceconomy zijn vooruitzichten voor het lopende boekjaar naar beneden bijgesteld. Het bedrijf voegde zich daarmee bij een groep retailers die de afgelopen dagen en weken hun prognose al hebben moeten verlagen, zoals Zalando of HelloFresh. In de oorspronkelijke vage outlook verwachtte Ceconomy een lichte omzetstijging ten opzichte van 21,36 miljard euro in FY20/21 en een zeer aanzienlijke verbetering van de aangepaste EBIT ten opzichte van de 237 miljoen euro van vorig jaar.
Omzetniveau op die van vorig jaar
Nu verwacht Ceconomy dat de totale omzet op het niveau van vorig jaar zal blijven, terwijl de aangepaste EBIT naar verwachting tussen 150 en 210 miljoen euro zal bedragen. Het bedrijf verklaarde dat het consumentenklimaat de voorbije weken in een snel tempo verder is verslechterd. Bovendien hebben de stijgende energiekosten en de verzwakte vraag als gevolg van de inflatie vooral een impact op de activiteiten in de DACH-regio, de kernmarkt van Ceconomy. Het bedrijf gaat er nu van uit dat de algemene verslechterde omstandigheden ook na de huidige FY21/22 zullen aanhouden. Een guidance voor FY 22/23 zal in december worden gepubliceerd in het kader van de bekendmaking van de jaarresultaten. Afgelopen mei ging het bedrijf nog uit van een verbetering van het algemene klimaat.
De onderneming heeft ook enkele voorlopige kerncijfers voor Q3 21/22 bekendgemaakt, die een verslechtering van de ontwikkeling van het resultaat bevestigen. Hoewel de groepsomzet met ongeveer 6% steeg tot 4,6 miljard euro (gecorrigeerd voor valuta- en portefeuille-effecten), vertraagde het momentum in de loop van het kwartaal aanzienlijk als gevolg van het steeds somberder wordende consumentenvertrouwen. Hoewel de onderneming op weg was naar een duidelijke verbetering van de EBIT in de eerste helft van FY21/22, daalde de aangepaste EBIT in het derde kwartaal met ongeveer EUR16 miljoen ten opzichte van het voorgaande jaar, wat resulteerde in een operationeel verlies van EUR 109 miljoen.
Koersdoel een aanbeveling
Na een solide omzet- en winstontwikkeling in het eerste halfjaar is het momentum van Ceconomy in het derde kwartaal sterk vertraagd als gevolg van een steeds moeilijker wordende omgeving. Hierdoor heeft het bedrijf zijn vooruitzichten voor het boekjaar heeft verlaagd. De verklaringen van de onderneming over de inflatie en de zwakke vraag rechtvaardigen momenteel geen optimisme. Wij verwachten nu een tragere omzetgroei vanaf boekjaar 22 en verlagen onze EBIT-ramingen in grotere mate als gevolg van de kosteninflatie voor energie en lonen. Wij komen uit op een nieuw koersdoel van EUR 3,70 (oud: EUR 4,70). Onze aanbeveling blijft KOPEN.
Wat is Ceconomy?
CECONOMY is een toonaangevende detailhandelaar in consumentenelektronica (CE) in Europa. De operationele activiteiten zijn gericht op de MediaMarktSaturn Retail Group met de merken MediaMarkt en Saturn. Het bedrijf exploiteert meer dan 1.000 winkels in Europa. MediaMarkt is in Europa aanwezig in twaalf landen met meer dan 850 winkels. Saturn is actief in drie landen met ongeveer 170 winkels. CECONOMY biedt ook professionele technische diensten via DTB Deutsche Technikberatung GmbH. De kernmarkten zijn Duitsland, Oostenrijk, Spanje, Italië, Nederland en Turkije.
Daarnaast heeft CECONOMY deelnemingen in Europese CE-detailhandelaren die op hun thuismarkten een leidende positie innemen. Het gaat met name om Fnac Darty in Frankrijk, PJSC M.video in Rusland, en PMG Retail Market in Griekenland.
Geografische verdeling
SWOT Analyse
Sterktes
- Leidende detailhandelaar in consumentenelektronica in Europa
- Uitstap uit moeilijke markten – deelnemingen in marktleiders
- Geschillen met aandeelhouders geregeld
Zwakke punten
- Achterstand in e-commerce
- Intense prijsconcurrentie in de Europese detailhandel in consumenten electronica
- Stationaire activiteiten gebukt onder COVID-19-pandemie
- Gebrek aan continuïteit in het management
Kansen
- Uitbreiding van inkomstenstromen (platformactiviteiten, B2B)
- Omnichannel-strategie krijgt vorm
- Verdere groei van marktaandeel in Duitsland en Europa
- Uitbreiding in buitenlandse markten
Bedreigingen
- Meer concurrentie in e-commerce
- Economische teruggang kan leiden tot lagere inkoopvolumes met als gevolg slechtere leveranciersvoorwaarden
Aandeelhouders Ceconomy
Grafiek Ceconomy AG
Aandeleninformatie
Naam: CEC AG
Symbool: CEC
Beurs: Xetra
ISIN: DE0007257503