BHB Brauholding Bayern-Mitte AG is een Duits concern in de drankenindustrie met zetel in Ingolstadt. De bedrijfsactiviteiten van BHB Brauholding Bayern-Mitte AG (hierna BHB Brauholding AG genoemd) strekken zich uit tot het verrichten van administratieve en holdingfuncties, terwijl de kernactiviteiten van de bedrijfsactiviteiten worden verricht in haar dochteronderneming, Herrnbräu GmbH. De kernactiviteit van Herrnbräu GmbH is de productie en distributie in eigen beheer van bieren en niet-alcoholische dranken, waarbij de verkoop vooral in de Beierse regio plaatsvindt.
In de aanloop naar de publicatie van de voorlopige bedrijfscijfers voor 2022 op 21 maart 2023 heeft GBC AG een managementinterview gehouden met de leden van de Raad van Bestuur van BHB Brauholding AG, de heren Bonschab en Katzenbogen. In het bijzonder werd de directie gevraagd naar de gang van zaken in het afgelopen boekjaar, de ontwikkeling van de onderneming, de vooruitzichten en de verwachtingen en doelstellingen (strategie) voor het lopende boekjaar 2023.
GBC AG: De biermarkt in Duitsland, met name in Beieren, is een van de kernmarkten van uw onderneming. Hoe beoordeelt u de huidige marktontwikkelingen en -omstandigheden en welke markttrends zijn volgens u waarneembaar?
De heer Bonschab: Na de meer dan twee jaar durende Corona-beperkingen voelden wij een gevoel van optimisme, vooral afgelopen zomer, wat een positief effect had op de verkoop in de gastronomische sector en bij feestelijke evenementen.
GBC AG: In tegenstelling tot de traditionele daling van de bierconsumptie, zijn met name de marktsegmenten voor ambachtelijk bier en alcoholvrij bier in het verleden groeigebieden of aantrekkelijke marktniches gebleken. Hoe beoordeelt u het potentieel van deze marktsegmenten en in hoeverre kunt u als premiumleverancier in het upscale (bier)segment profiteren van de verdere ontwikkelingen van deze bedrijfstakken?
De heer Bonschab: Craft bieren en alcoholvrije bieren hebben een vaste plaats verworven in het Duitse bierlandschap – alcoholvrije bieren nog meer dan het craft beer segment. Ambachtelijke bieren hebben er in belangrijke mate toe bijgedragen dat de consument opnieuw aandacht heeft gekregen voor de brouwkunst van de bieren, wat tot een grotere waardering heeft geleid.
GBC: Het idee van gezondheid in relatie tot consumptie speelt een steeds belangrijkere rol in de huidige maatschappij. Hoe is in deze context de verdeling in uw verkoopmix tussen niet-alcoholische en alcoholische dranken? Verwacht u hier bepaalde structurele verschuivingen?
De heer Bonschab: Voor alcoholvrije bieren zitten wij op ongeveer 8,0 – 10,0% van de bieromzet – voor alcoholvrije frisdranken aanzienlijk hoger.
GBC AG: Na twee uitdagende jaren in verband met de coronapandemie en de moeilijke economische situatie, werden de operationele activiteiten in 2020 en in 2021 aangetast door deels verregaande overheidsbeperkingen. Hoe zou u de ontwikkeling van het afgelopen boekjaar karakteriseren?
De heer Katzenbogen: Na de twee zeer moeilijke jaren zijn wij afgelopen zomer weer zeer goed van start gegaan en konden wij tegen het einde van het jaar een goed bedrijfsresultaat opbouwen.
GBC AG: Welke markten of regio’s beschouwt u in de toekomst als potentiële nieuwe doelmarkten voor de uitbreiding van uw export/buitenlandactiviteiten?
De heer Katzenbogen: Wij zijn zeer goed vertegenwoordigd in Italië, maar in coronatijden konden wij verdere afzetmarkten in Polen, Zweden en Roemenië veroveren of uitbreiden.
GBC: Vooral de drankenproductie wordt getroffen door kostenstijgingseffecten als gevolg van de gestegen producenten-/inkoopprijzen. In hoeverre is BHB erin geslaagd om de aanzwellende inflatie met bijbehorende kostenstijgingen door prijsaanpassingen tegen te gaan? Zijn er voor de toekomst verdere prijsaanpassingen en eventueel ondersteunende kostenoptimaliseringsmaatregelen gepland om de aanhoudend hoge inflatie tegen te gaan?
De heer Katzenbogen: We hebben op 1 februari een algemene prijsverhoging voor bier en dranken doorgevoerd in alle verkoopkanalen – maar op een gematigd niveau, want bier moet betaalbaar blijven voor de consument.
GBC: Een belangrijk deel van uw operationele activiteiten bestaat uit het leveren van diverse evenementen zoals regionale volksfeesten. Heeft u in dit verband in het afgelopen boekjaar merkbare hersteleffecten kunnen boeken op het gebied van culturele bedrijfsactiviteiten?
De heer Bonschab: De volksfeesten en grote evenementen werden vorig jaar goed ontvangen, op een behoorlijke manier na. Wij merkten duidelijk dat de consumenten na deze lange periode weer naar dergelijke evenementen verlangden.
GBC: Een andere belangrijke pijler van uw bedrijfsmodel zijn de zakelijke activiteiten met de gastronomische industrie. Kunt u met betrekking tot dit bedrijfssegment aangeven hoe de activiteiten zich hebben ontwikkeld na de pandemiegerelateerde sluitingen en beperkingen en of er eventueel verdere hersteleffecten te verwachten zijn?
De heer Bonschab: De ontwikkelingen in de horecabedrijven zijn heel verschillend. Er zijn bedrijven die grote personele problemen hebben en in sommige gevallen 30,0 – 40,0% onder de omzetcijfers van 2019 zitten, maar er zijn ook bedrijven die het uitstekend doen en in sommige gevallen meer omzet hebben kunnen genereren dan in 2019.
GBC: Na het uitbreken van de Coronapandemie in 2020 werden dividenduitkeringen opgeschort om de liquiditeit te behouden. Wat is uw huidige dividendbeleid? Streeft u ernaar in toekomstige boekjaren terug te keren naar regelmatige uitkeringen aan de aandeelhouders?
De heer Katzenbogen: Ja, natuurlijk – het is de bedoeling om in de toekomst weer dividend uit te keren.
GBC: Waar ziet u uw bedrijf over 3 tot 5 jaar in termen van bedrijfsgrootte, productaanbod of regionale bedrijfsactiviteiten? Wat is uw algemene visie voor BHB?
De heer Katzenbogen: Ook al zijn wij nog steeds sterk betrokken bij de export en zijn wij met onze tarwebierspecialiteiten goed vertegenwoordigd in de noordelijke en westelijke Duitse expeditiegebieden, toch hechten wij vooral veel belang aan de regionaliteit en definiëren wij ons kerngebied in Beieren vanaf Ingolstadt tot aan de grote Beierse steden.
GBC: Mijnheer Bonschab en mijnheer Katzenbogen, hartelijk dank voor het interview
Grafiek
Aankoop alert
Naam: BHB Brauholding Bayern Mitte AG
Ticker: B9B
ISIN: DE000A1CRQD6
Beurs: Xetra
Over de auteur
Deze analyse wordt je aangeboden vanuit een samenwerking met GBC AG. GBC AG is een bankonafhankelijk Duits investeringshuis en heeft veel ervaring en deskundigheid op het gebied van emissies voor kleine tot middelgrote Duitse ondernemingen. GBC AG is een betrouwbare en onafhankelijke partner voor vraagstukken op de kapitaalmarkt.