Penny stocks 2022

Jaaroverzicht 2021: Flitsend eerste half jaar, teleurstellende tweede

Allereerst wensen we je een voorspoedig en vooral gezond 2022 toe! De handel is vandaag weer gestart en we zijn het jaar groen begonnen. We kunnen opnieuw terugkijken op een in vele opzichten onzeker, maar hierdoor ook een erg leerzaam jaar. De laatste maanden van het jaar bepaalden uiteindelijk of onze portefeuilles opnieuw de graadmeters wisten te verslaan.

In debuutjaar 2020 van onze voorbeeldportefeuilles versloegen we de graadmeters ruimschoots. Doordat veel aandelen in onze portefeuilles harder dan de markt waren opgelopen, lag er de moeilijk taak om de indices in 2021 opnieuw te verslaan.

Flitsend eerste half jaar

In navolging van het debuutjaar, gingen onze voorbeeldportefeuilles het jaar flitsend van start. Waar de AEX een rendement boekte van 16,7% deed de algemene portefeuille een rendement van 30,17%.

De biotechportefeuille boekte een rendement van 11,64% terwijl de NASDAQ Biotechnology Index het moest doen met 8,7%.

Kortom, we zetten de lijn van 2020 door en halverwege het jaar zag het ernaar uit dat we de graadmeters opnieuw zouden verslaan.

Portefeuilles presteren zwak in tweede jaarhelft

In de tweede helft van het jaar teerden we vooral op de uitstekende resultaten van het eerste half jaar. Veel aandelen in de portefeuille kregen te maken met forse correcties, waardoor we niet in staat bleken de rendementen van het eerste half jaar vast te houden.

Na een fantastisch eerste jaar waarin we de indices ruimschoots wisten te verslaan, lukte dat dit jaar helaas niet. Hoe dan ook kunnen we voor de algemene portefeuille alsnog spreken van een fantastisch rendement. Minder tevreden zijn we met het resultaat van de biotechportefeuille, deze eindigde het jaar in mineur.

AEX nipt niet verslagen

Terwijl de AEX doorsteeg, deed onze algemene portefeuille juist een stap terug. Over 2021 boekten we exclusief dividend een rendement van 26,73%. De AEX boekte een rendement van 27,75% waardoor we dit jaar de AEX nipt niet weten te verslaan.  Inclusief dividend komt het rendement van de algemene portefeuille uit op 28,19%. Onder aan de streep zijn we erg trots op dit resultaat, aangezien een groot deel van de AEX door enkele technologieaandelen werd gedreven.

Hieronder vind je de resultaten vanaf de start:

2020: 34,69%
2021: 28,19%

Biotechportefeuille presteert ondermaats

Biotechnologieaandelen lagen in de tweede jaarhelft van 2021 verre van goed. Vanaf de zomer zagen we de winsten uit de eerste jaarhelft in rap tempo verdampen. Herstel zagen we amper. Dit heeft er toe geleid dat we het jaar zelfs negatief dienen af te sluiten met een ~6%, waar we halverwege nog fel in het groen noteerden. Ter vergelijking: de NASDAQ Biotechnology Index deed een rendement van -0,63%. We presteerden hierdoor minder dan de gekozen graadmeter.

Hieronder vind je de resultaten vanaf de start:

2020: 42,19%
2021: -6%

Vooruitblik 2022: Veel opwaarts potentieel voor portefeuilles

Er komt zoals ieder jaar veel op de markten af in 2022. Helaas hebben we geen glazen bol om toekomstige beurskoersen te voorspellen. Wel kennen we de fundamenten en het potentieel van de aandelen in onze portefeuille goed. Na een fantastische rit in 2021, vragen we ons af hoever de brede markten nog kunnen doorstijgen in 2022.

De indices werden afgelopen jaar vooral gedragen door technologieaandelen, die hierdoor een flinke weging hebben. Verder nam indexbeleggen verder in populariteit toe, waardoor ook veel overige waarderingen fors zijn opgelopen.

We denken dat 2022 wel eens een jaar kan zijn waarin het kaf van het koren wordt gescheiden. Aandelen die rijp en groen zijn, konden wel eens minder goed liggen dan afgelopen jaar. Als belegger in penny stocks lijken we hier een voordeel te hebben. De bedrijven in onze portefeuille hebben vaak een lage marktkapitalisatie waardoor we geen blootstelling hebben aan grote technologiefondsen en nauwelijks aan hard opgelopen indices.

Voor de brede markten zou het dus zomaar eens een moeilijk jaar kunnen worden. In onze algemene portefeuille zien we juist genoeg opwaarts potentieel. Vooral afgelopen half jaar verstevigden we een flink aantal posities, waar we veel van verwachten in het nieuwe jaar.

Veel biotechnologieaandelen fors ondergewaardeerd

Ook voor de biotechportefeuille ziet het er wat ons betreft goed uit. In de loop van het jaar zagen we een verschuiving op de beurs, waarbij op papier risicovolle aandelen van de hand werden gedaan. De belangrijkste randvoorwaarde was hierbij winst, of beter gezegd het ontbreken hiervan. Biotechnologiebedrijven maken over het algemeen nog geen winst, waardoor deze de gebeten hond waren. Niet alleen onze portefeuille, maar de gehele sector bleef achter bij de markten.

Ook in de achtergebleven biotechnologiesector zien we dit jaar mooie kansen. Sommige waarderingen zijn wel heel hard teruggelopen en de afgelopen maanden zien we wat consolidatie. We grepen de dalende koersen dan ook aan om vanuit onze ruime kaspositie contrair te investeren. Het geïnvesteerde vermogen is in 2021 bijna verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor.

Een fantastisch beursjaar gewenst

Ook in 2022 gaan we ons hard maken om je te voorzien van waardevolle content als belegger in penny stocks. Waar Pennywatch als hobby begon krijgt het platform steeds meer vorm, een lijn die we doortrekken in 2022. Er komen leuke nieuwe toevoegingen aan, die mede door jou als lid zijn mogelijk gemaakt.

De groei bij Pennywatch zit er goed in. Inmiddels staat de teller op 3000 leden, waarvan ruim 500 in het bezit zijn van een premium lidmaatschap. Dit staat in schril contrast met social media, waarop we nauwelijks zichtbaar zijn. Uiteraard willen we verder groeien in 2022 en je kunt hier aan meehelpen door ons te volgen op Twitter of Facebook.

Ontzettend bedankt voor het vertrouwen en een fantastisch beursjaar gewenst!

Toegang tot de portefeuilles en meer?

Pennywatch onderscheidt zich van vergelijkbare diensten door 100% inzichtelijkheid te geven in de winstgevende manier van handelen, alle transacties, analyses en resultaten. Onze unieke manier van beleggerseducatie geeft premium leden de mogelijkheid te leren door mee te varen op meer dan 10 jaar beleggerservaring in deze specifieke beurniche en de eigen mening te toetsen.

Klik hier om premium lid te worden

Profiteer van de volgende acties:

Ontvang €200,- transactietegoed

Profiteer van lage tarieven en ontvang tot 2,8% rente op je  niet belegde geld

Ontvang tot €110,- transactietegoed

Open net als 2,5 miljoen andere beleggers een gratis rekening

Handel tot 10.000 euro gratis

Koop, verkoop en bewaar 200+ crypto valuta bij Nederlands grootste exchange

Meer voor jou als belegger..

Long- en shorttips van aandelen en meer

Laat je inspireren, of handel mee met posities in die echt worden ingenomen.

Leer winstgevend handelen

Via deze masterclass leer je winstgevend handelen op de beurs in je eigen tijd!

Aandelen-waarderen.nl

Beleg als een Expert: Ontdek met Onze Software de Volgende Apple of Tesla!

Disclaimer: Met beleggen kunt u uw inleg verliezen.

Gratis rapport: Dit aandeel kan meer dan 100% stijgen

Ontvang direct een gratis premium rapport van een zeer kansrijk aandeel uit onze modelportefeuille.