The Social Chain AG is een geïntegreerd social media bedrijf met als kerncompetentie de ontwikkeling en marketing van social media merken en bijbehorende producten. Als first mover combineert het bedrijf social media marketing met de verkoop van eigen merken en producten aan eindklanten. Zo creëert het bedrijf een beslissende USP. Via een eigen analyseplatform verwerft Social Chain diepgaande knowhow, die indirect gefinancierd wordt door externe klanten (bijv. Coca-Cola, Adidas, Mcdonald’s) van de social media marketingbureaus.
Ongeveer 80 miljoen volgers
In wezen opereert Social Chain in een zeer concurrerende markt. De belangrijkste succesfactor is echter de kritische klantgrootte. Met meer dan 80 miljoen volgers, ongeveer 1,8 miljard clicks en views per maand en een bereik van 2,2 miljard eindklantcontacten in Duitsland, het VK, Frankrijk en de VS heeft het bedrijf een enorm potentieel om zijn 30 eigen merken en meer dan 3.000 producten te plaatsen.
M&A stimuleert groei
In het verleden zijn talrijke bedrijven met de bijbehorende producten uit de sectoren home & living, food, beauty, sport en gaming overgenomen, die nu te gelde worden gemaakt. Er staan nog meer transacties op stapel om de groei voort te zetten. Wij verwachten verdere bolt-on overnames, aangezien het bedrijf zich richt op de inzichten van zijn eigen analysesoftware “LINKS” en op vraaggerichte producten met een hoge klantwaarde en extreem lage retourpercentages (bv. biologische voeding).
Spelbepalende overname van DS Holding
TSC sloot eind 2021 zijn belangrijkste en grootste acquisitie, wat het vermogen en de bereidheid van het management onderstreept om zelfs grootschalige deals te sluiten die het potentieel hebben om het bedrijfsmodel van TSC in de toekomst aanzienlijk te transformeren. Kortom, DS Holding zal omzet en winst toevoegen, waardoor de investeringscase verandert van snelle groei in winstgevende groei. Op middellange termijn en rekening houdend met het toekomstige synergiepotentieel, zal deze deal waarschijnlijk een extra EBITDA van 40-50 miljoen euro opleveren in de komende 2-3 jaar.
Laatste onderzoek
De herschikking van TSC gaat door. The Social Chain (TSC) verkoopt zijn Engelstalige agentschappen in het VK en de VS en trekt zich terug uit de internationale markten. Alle aandelen in Social Chain Ltd (Manchester), inclusief de directe dochteronderneming Social Chain USA Inc (New York), worden verkocht aan Brave Bison Group PLC. Dit omvat ook de handelsmerkrechten op “Social Chain”, maar het agentschap in Duitsland behoudt een volledige licentie om de rechten op de naam te blijven gebruiken.
Financiële gevolgen
De partijen zijn een koopprijs overeengekomen van ongeveer 20 miljoen euro, te betalen in contanten. Bovendien zal de koopprijs in verschillende tranches aan TSC worden betaald (eerste ongeveer 8,7 miljoen euro). Verdere betalingen zijn gekoppeld aan earn-out-clausules tot 2025. Bovendien zal deze transactie resulteren in een verdere goodwill-afwaardering in de orde van grootte van één miljoen (EUR 8m eAR) voor het boekjaar 2022. Wij hebben in ons model echter rekening gehouden met de financiële invloed van de transactie, maar deze heeft slechts een beperkte impact.
Recapitulatie
Al in augustus 2022 kondigde het management zijn plannen aan om onrendabele of niet-kernactiviteiten af te stoten, omdat de prestaties te lijden hadden onder een negatief consumentensentiment. Daarom bevestigt deze transactie de heroriëntatiestrategie van het management. Daarnaast kondigde TSC net voor het einde van vorig jaar de overname aan van een in Stuttgart gevestigd marketingbureau dat zich richt op offline campagnes. Naar onze mening bevestigen beide transacties de strategieverschuiving van pure online business naar een omnichannel verkoopspeler. Nu de activiteiten met klanten van derden worden verkocht, richt het management zich duidelijk op het combineren van de marketingexpertise van TSC met de retailactiviteiten van DS Holding en het vooropstellen van de eigen producten en merken.
Conclusie
Wij zien dit als een verdere stap in de goede richting in de herstructurering van de onderneming. De focus op de kernactiviteiten om de winstgevendheid te verbeteren krijgt ook vorm. Hiermee rekening houdend, alsook met de afnemende vrees voor een zware recessie, geloven wij nu dat 2023E minder uitdagend zal zijn voor de onderneming. De koers van het aandeel heeft de bodem bereikt en er is voldoende opwaartse beweging om ons advies te wijzigen van HOUDEN in KOPEN met een ongewijzigd koersdoel van EUR 6,00.
Grafiek The Social Chain
Aandeleninformatie
Bedrijf: The Social Chain AG
Beurs: XETRA
Ticker: PU11
ISIN: DE000A1YC996
Over de auteur
Deze analyse wordt je aangeboden door AlsterResearch. AlsterResearch is een Duits bedrijf en doet professioneel aandelenonderzoek naar (vooral) Duitse aandelen voor institutionele beleggers conform MIFID II richtlijnen. Je kunt je inschrijven op de ResearchHub door hier te klikken.