The One Group Hospitality is met een marktkapitalisatie van 149 miljoen dollar een echt small-cap aandeel in de restaurantindustrie. Het bedrijf dat voornamelijk opereert in het zogeheten Fine Dining segment, heeft wereldwijd locaties met high-end restaurants, bars met DJ's en premium cocktails. Door de uniek geboden ervaring zijn deze restaurants betaalbaar, maar wel duurder dan gemiddeld.
Naast restaurants biedt The One Group ook hospitality managementdiensten aan hotels, casino's en andere high-end locaties. Het bedrijf bestond tot voor kort uit drie merken, die elkaar goed aanvullen:
STK Steakhouse
Dit is het paradepaardje van The One Group en biedt premium restaurants met een levendige sfeer. Locaties zijn gemiddeld 10.000 vierkante meter groot en zijn gevestigd in steden, waar restaurants vrij gemakkelijk vollopen. Denk aan New York, Londen en Dubai. De gemiddelde besteding per persoon ligt boven de $130.
Kona Grill
Deze keten werd in 2019 overgenomen vanuit een faillissement. Kona Grill biedt een zogeheten casual dining ervaring. Dit betekent dat er lekker gegeten kan worden in een leuke sfeer, maar echte bijzonderheden kunnen niet worden verwacht. De locaties zijn ongeveer 7000 vierkante meter en de gemiddelde besteding per persoon ligt rond de $60.
One Group Hospitality
Dit segment omvat hospitality management partnerships met hotels, casino's en andere high-end locaties. Het bedrijf is met deze service aanwezig in onder andere Londen, Dubai en Las Vegas.
Geschiedenis en transformatie
The One Group Hospitality werd opgericht in 2004 met het eerste restaurant in New York. Het bedrijf ging in 2013 via een SPAC naar de beurs. In de beginjaren op de markt ondervond het bedrijf beperkte groei en zoals wel vaker met SPAC's, daalde de aandelenkoers met meer dan 60%. Echter, sinds de aanstelling van CEO Emanuel Hilario in 2017, heeft het bedrijf een transformatie ondergaan, met een focus op efficiëntie en groei. Tijdens corona ging de koers nog een keer onderuit, tot onder een dollar. Dit vertraagde ook de groei, maar inmiddels breidt het bedrijf weer flink uit.
Zoals gezegd voltooide The One Group Hospitality in oktober 2019 de overname van Kona Grill, waarmee 24 restaurants in de Verenigde Staten werden verworven. The One Group Hospitality betaalde $25 miljoen in contanten en nam $11 miljoen aan werkkapitaalverplichtingen over. De overname voegde ineens $100 miljoen dollar aan omzet toe. Goed om te weten is dat Kona Grill onder de vorige eigenaren overigens niet stuk ging vanwege het concept. Er was sprake van een te agressieve groeistrategie die slecht werd gemanaged. Kortom, ze groeiden kapot.
Dit artikel gaat nog verder, maar is alleen voor premium leden. Wil je verder lezen?
Word nu premium lid en ontvang onbeperkt toegang tot al onze kooptips, analyses en inzichten