De aandelen van deze Franse botenmaker lagen begin december plots flink onder druk. Blijkbaar maakten beleggers zich wat zorgen over de vooruitzichten van het bedrijf. Contrair aan de markt stuurden we een bericht uit dat er zich een koopkans voordeed, maar de daling zette nog even voort.
Na publicatie van de jaarcijfers en kwartaalupdate twee weken geleden bleek dat de zorgen inderdaad onterecht waren. De koers herstelde snel en staat weer rond de koers van ons laatste update.
Moeilijke marktomstandigheden opgelost
In principe is het verhaal van het bedrijf bekend. De omzet is de afgelopen jaren geëxplodeerd in uitdagende marktomstandigheden. Ondanks een krappe arbeidsmarkt en problemen in de aanleveringsketen heeft het management dit in goede banen weten te leiden. De koers is sinds onze aankoop hierdoor fors gestegen, maar de hoogste koers dateert alweer uit maart 2022.
Nu er sprake is van het einde van de post-Covid euforie, gecombineerd met inflatie en een stijgende rente is het tijd om een wat voorzichtere houding aan te nemen. Door de snelle groei en de supply chainproblemen zijn er wat inefficiënties ingeslopen en die moeten eruit om een gezonde basis te leggen voor een nieuwe periode van snelle groei.
Soms kwamen deze inefficiënties voort uit overmacht. Er moest bijvoorbeeld vaak worden gewacht op onderdelen, zodat de boten in moeilijkere omstandigheden moesten worden afgewerkt. Geen ideale situatie. Dit leidde tot flink productiviteitsverlies en langere levertijden, hetgeen op zijn beurt weer leidde tot vertraagde factureringen.
Volgens het management zijn de supply chain problemen nu zo goed als opgelost en ook de capaciteit is op orde. Er lijkt hier dus veel winst te behalen en dat is positief om te horen. Dit zou zich namelijk moeten vertalen in een hogere omzet en tevens hogere winstmarges.
Dit artikel gaat nog verder, maar is alleen voor premium leden. Wil je verder lezen?
Word nu premium lid en ontvang onbeperkt toegang tot al onze kooptips, analyses en inzichten