Voor zover we weten bestaat fitness al erg lang. Het gaat terug naar de tijd van de oude Grieken, waar mannen in Sparta trainden voor de oorlog. In het welvarende Athene lag de nadruk meer op een gebalanceerde ontwikkeling van lichaam en geest. Het Romeinse rijk nam dit vervolgens over, soldaten ondergingen zware fysieke training, maar er waren ook badhuizen waar mensen sportten, zwommen en ontspanden.
Waar traditionele markten soms verstoord worden door nieuwe technologieën, of zelfs helemaal verdwijnen door ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld AI, lijkt het erop dat fitness altijd zal blijven bestaan. Veel mensen hebben een natuurlijk verlangen om sterker te worden, er beter uit te zien en langer te leven.
Evolutie en groei van de fitnessmarkt
Vanzelfsprekend is de wijze waarop we aan fitness doen door de tijd heen geëvolueerd. In de jaren '60 ontstond er - voornamelijk in de V.S. - voorzichtig een fitnessindustrie als gevolg van televisie en rolmodellen. In de jaren '70 en '80 werd fitness massaal populair door rolmodellen zoals Arnold Schwarzenegger (veel bodybuilding).
Vandaag de dag is fitness uitgegroeid tot een miljardenindustrie. Dit heeft vooral te maken met de opkomst van low-cost fitness ketens. We kunnen stellen dat we investeren in een industrie die op lange termijn zal blijven groeien, terwijl concurrentievoordelen van specifieke bedrijven zullen toenemen.
De VS als voorloper
Wegens het stereotype van dikke Amerikanen, is er sprake van een paradox. Zoals in zoveel gevallen loopt de Verenigde Staten namelijk voorop in de fitnesstrend. We kunnen stellen dat het Amerikaanse Planet Fitness - de grootste Amerikaanse low-cost fitness keten - hier een zeer belangrijke rol in heeft gespeeld. Vanwege de lage kosten is fitness hierdoor toegankelijk geworden voor de massa. Waar in 2006 slechts 16% van de Amerikanen een lidmaatschap had bij een sportschool, was dit in in 2023 ongeveer 22%. Belangrijke kanttekening: 18% heeft wel een lidmaatschap, maar gaat nooit. En minder dan de helft gaat minstens twee keer per week.
Ondanks rugwind, vallen ketens om
Een tweede schijnbare tegenstelling is dat ondanks de rugwind in de industrie, ketens het moeilijk hebben en zelfs volledig omvallen. In de V,S, gaat zelfs 81% van de clubs failliet in het eerste jaar.
Indien we analyseren waar het bij deze succesvolle ketens goed, en bij anderen juist fout gaat, komen we tot de volgende succesformule.
Om een succesvolle fitness keten te bouwen is het volgende noodzakelijk:
- Een focus op de basis - niet op hypes/rages
- Een prijszetting, waardoor het voor een groot publiek (hoge TAM) toegankelijk is
- Een lage kostenstructuur / kostenvoordeel ten opzichte van andere ketens
De ketens die dit niet doen of deden, hebben het momenteel moeilijk of zijn inmiddels omgevallen en/of overgenomen. We gaan later in dit artikel in op een aantal specifieke namen.
Dit artikel gaat nog verder, maar is alleen voor premium leden. Wil je verder lezen?
Word nu premium lid en ontvang onbeperkt toegang tot al onze kooptips, analyses en inzichten