Het volgende aandeel betreft een snelgroeiende sushiketen in de Verenigde Staten. In het restaurant worden ook andere Japanse gerechten geserveerd en dit gebeurt op de manier zoals je in Japan ook vaak ziet. De gerechten draaien rond op een band, waardoor er telkens lekkernijen langs je tafeltje draaien. Een slim concept waardoor tijdens het eten van ene gerecht alweer wordt uitgekeken naar de volgende.
Sorry, de video is alleen beschikbaar voor premium leden. Ook is de naam van het bedrijf gemaskeerd. Meld je aan of login voor volledige toegang.
Door ook nog eens beloningen toe te voegen na een x-aantal bestellingen verlaten gasten het restaurant met hun buikje rond. In bovenstaande video zie je het in de praktijk. Gasten betalen met de telefoon en kunnen hun hapjes van de band pakken, ondertussen rijden robots rond om drankjes en andere extra's af te leveren. Kortom, een onderscheidend model dat letterlijk en figuurlijk in de smaak valt.
Aziatische invloeden
Bij Pennywatch doen we ons uiterste best om bij de tijd te blijven. Een megatrend die we afgelopen jaren spotten zijn Aziatische invloeden in de westerste wereld. Nederlanders kopen zich bijvoorbeeld suf met Chinese spullen op Alibaba en Shein. De app Temu lijkt overigens de nieuwste hype te zijn.
Hier stopt het echter niet. De jeugd luistert tegenwoordig naar K-Pop (Koreaanse Pop), en Anime - Japanse tekenfilms en Manga - zijn erg populair. Deze laatste term staat voor Japanse stripboeken.
Ook de Japanse keuken is hard in opkomst. Sushirestaurants schieten in de grote steden als paddenstoelen uit de grond. De verwachting is dat dit nog wel even zal voortzetten. Vooral sushi, maar ook Poké bowls winnen nog steeds in rap tempo aan populariteit.
Groeien, groeien, groeien
In de Verenigde Staten zijn deze trends niet anders. Dit is ook niet gek. De Westerse jeugd spreekt tegenwoordig al op jonge leeftijd een goed woordje Engels als gevolg van social media. Trends in de Verenigde Staten en Europa lijken door de afnemende taalbarrière steeds meer gelijk op te gaan.
De populariteit van de Japanse keuken valt ook in de Verenigde Staten in de smaak en hier tracht het bedrijf van te profiteren. Het resultaat is dat het aantal restaurants van jaarlijks blijft groeien. Hieronder vind je een overzicht van de groei.
In 2015 waren er dus 8 restaurant en in 2022 was dit al uitgegroeid naar 40. Dit jaar kwamen hier nog eens 10 bij, waardoor het totaal eind augustus op 50 uitkwam. Komend jaar zouden hier zo'n 11~13 restaurants bij moeten komen. Hiervan zijn er overigens net 4 in de lucht gegaan. Het huidige kwartaal geldt als Q12024 aangezien er sprake is van een gebroken boekjaar.
Het aantal restaurants loopt gestaag op, maar voor Amerikaanse begrippen stelt het eigenlijk nog niet veel voor. De restaurantketen staat nog maar aan het begin van het groeipad. De marktkapitalisatie van 692 miljoen dollar is dan ook beperkt, hetgeen het een echte small cap maakt. De enterprise value is als gevolg van een sterke balans niet veel hoger met 733 miljoen dollar.
Om een beeld te geven van de groeimogelijkheden: Het moederbedrijf heeft in Japan 451 restaurants. Het aantal inwoners van Japan is ongeveer 3x zo laag als de VS. We laten voor het gemak de vraatzucht van de gemiddelde Amerikaan even achterwege..
Dit artikel gaat nog verder, maar is alleen voor premium leden. Wil je verder lezen?
Word nu premium lid en ontvang onbeperkt toegang tot al onze kooptips, analyses en inzichten