De koers van Kambi Group krabbelde dit jaar mooi op, maar kreeg deze week opnieuw een dreun te verwerken. Reden was de publicatie van tegenvallende kwartaalcijfers. De groei viel wat tegen, maar de tegenvaller zat 'm vooral in de EBIT-marge.
Kwartaalcijfers Q3
In Q3 2024 rapporteerde Kambi een omzet van €43 miljoen, wat een bescheiden stijging van 2% betekent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Belangrijk om op te merken is dat de omzetgroei werd beïnvloed door de overgangsvergoedingen van Penn Entertainment en eenmalige licentie-inkomsten in Q3 2023. Zonder deze eenmalige posten steeg de omzet met 16%.
Onderliggend lijkt het dus heel wat, maar indien we de afgelopen kwartalen erbij pakken, dan zien we dat het allemaal niet echt opschiet.
Waar beleggers voornamelijk ontevreden over waren was de lagere EBIT-marge van 8,3%. Over het hele jaar ligt deze met 10,7% nog wel hoger, maar de vrees zit erin dat deze volgend kwartaal ook lager zullen zijn.
Brazilië moet de groei aanjagen
Per 1 januari gaat de Braziliaanse markt open waar groei vandaan zou moeten komen. Kambi voorziet KTO van het sportsbook. In deze markt gaat het de strijd aan met Betano en Betfair die reeds flink investeerden in de marketing.
Ook in de Verenigde Staten groeit het nog steeds, zo ging het onlangs een overeenkomst aan met Zensports dat onderdeel is van het beursgenoteerde VIP Play (OTC). Aan de andere kant beweegt het grote Kindred (moederbedrijf van Unibet) weg van Kambi, zij ontwikkelen een eigen sportsbook. Ook Leovegas en BetMGM - onderdeel van het eveneens beursgenoteerde miljardenbedrijf MGM Resorts - lijken op den duur zonder Kambi door te willen gaan al ligt er voorlopig nog een overeenkomst van enkele jaren.
Het ontwikkelen van een sportsbook kost veel tijd en geld, maar deze grote partijen kiezen er alsnog voor met oog op branding en indien het lukt het verhogen van de marges.
Nu is het zo dat Kambi door de tijd heen altijd grote klanten heeft verloren, maar ondertussen nog wel is blijven groeien, maar zoals te zien is het niet veel. Gezien de groei van de sportsbettingmarkt (zo'n 11%) moet Kambi minimaal met deze cijfers kunnen groeien, zo niet, meer.
Dit artikel gaat nog verder, maar is alleen voor premium leden. Wil je verder lezen?
Word nu premium lid en ontvang onbeperkt toegang tot al onze kooptips, analyses en inzichten